Ruimte voor talent.
Stichting Op Kop staat voor goed en kwalitatief openbaar onderwijs. Binnen ons rijk geschakeerde palet aan scholen stellen wij kinderen in staat hun eigen talenten en persoonlijkheid te ontdekken en te benutten. Elke leerling telt mee ongeacht afkomst, cultuur of geloofsovertuiging. Wij respecteren elkaar, zijn in contact met ouders (educatieve partners) en participeren in onze samenleving. Wij waarderen onze professionals, die iedere dag weer de verantwoordelijkheid nemen het beste uit leerlingen, collega’s en zichzelf te halen.
In onze visie geven wij aan waar wij voor gaan:
wij zien dat elke leerling bij het verlaten van de school toegerust is, als wereldburger, om te participeren in een snel veranderende samenleving.
Onze leerlingen trekken zelfbewust de wijde wereld in met de basisvaardigheden op zak. Vanuit een breed aanbod zijn onze leerlingen zelf eigenaar van de ontwikkeling van hun talenten. Zij zijn toekomstbehendig en weten op creatieve wijze hun talenten in te zetten.
Op Kop heeft medio 2023 haar Strategisch Beleidsplan 2023/2027, de kracht van leren, vastgesteld.
We willen ook in de komende jaren blijven werken vanuit vertrouwen. Samen nemen we onze verantwoordelijkheid voor kwalitatief goed onderwijs voor onze leerlingen. Zo leveren we een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling en groei van onze leerlingen én de persoonlijke en professionele groei van onze medewerkers.
De kracht van leren
Magazine Talent en vakmanschap binnen stichting Op Kop.
De Op Kop-scholen en medewerkers hebben veel expertise in huis. In het
is hier alles over te lezen.
Waar staat openbaar onderwijs voor?
Op een openbare school is ieder kind en iedere leerkracht welkom, ongeacht zijn of haar sociale, culturele of levensbeschouwelijke achtergrond. De openbare school leert kinderen van jongs af aan respect te hebben voor elkaars mening of overtuiging. Er wordt actief aandacht besteed aan de overeenkomsten en verschillen tussen kinderen, zonder voorkeur voor één bepaalde opvatting. De openbare school heeft aandacht voor én biedt ruimte aan ieder kind én iedere leerkracht.
Niet apart, maar samen.
De openbare school maakt actief werk van de pluriformiteit die onze samenleving kenmerkt, gaat segregatie in zwarte en witte scholen tegen, draagt bij aan de integratie en stimuleert democratisch burgerschap. In het openbaar onderwijs leren kinderen van elkaar, door het actief verkennen van hun culturele, levensbeschouwelijke en economische achtergronden.
De openbare school brengt verschillende opvattingen bij elkaar en laat kinderen er op basis van gelijkwaardigheid over in discussie gaan. Niet om de ander te overtuigen van het eigen gelijk, maar om kritisch naar zichzelf en medeleerlingen te leren kijken. De openbare school leert kinderen waarnemen hoe verschillende achtergronden tot ander denken en handelen leiden.
Een aantal Op Kop-scholen werkt in Hallo Wereld samen met docenten uit het godsdienstig (christelijk en islamitisch) en humanistisch vormingsonderwijs. In Hallo Wereld komt het bovenstaande bij elkaar: leren over geloofsovertuigingen en levensbeschouwingen, opgroeien en je plek vinden in een pluriforme samenleving.
Integriteitscode
In de binnen Op Kop geldende Integriteitscode is te lezen wat wij verstaan onder integriteit, integer handelen en hoe wij dat in de praktijk willen brengen: